Sulkapallo on helppo ja hauska laji, joka sopii kaikille ikään, sukupuoleen tai kuntoon katsomatta. Siitä onkin tullut suosittu harrastus maassamme.

Vanha peli

Sulkapallo on moniin muihin nykyurheilulajeihin verrattuna melko iäkäs. Jo antiikin Kreikassa tiedetään pelatun peliä, jossa mailoilla lyödään sulista valmistettua palloa. Nykyaikaisessa muodossaan pelin alku sijoittuu kuitenkin 1800-luvun Brittein saarille. Muualle maailmaan sulkapallo levisi ensimmäisen maailmansodan jälkeen ja sotien välissä perustettiin myös kansainvälinen sulkapalloliitto. Toisen maailmansodan jälkeen alettiin pelata maiden välisissä turnauksissa. Tällöin peli oli vielä nelinpeliä. Henkilökohtaisista mestaruuksista alettiin pelata vasta 1977. Olympialaisiin laji hyväksyttiin 1992.

Sulkapallo Suomessa

Suomeen sulkapallo saapui 1940-luvulla. 1980-luvulla suosio varsinaisesti räjähti laajempaankin tietoisuuteen, mahdollisesti silloisen sulkapallosuuruuden Pontus Jäntin ansiosta. Nykyisin sulkapallolla on aktiivisia harrastajia maassamme n. 173 000. Maailmanlaajuisesti lajia hallitsevat Aasian maat. Muista maista parhaiten on pärjännyt pohjoismainen naapurimme Tanska.

Mitä peliin tarvitaan?

Alkuun päästäkseen riittää että omaa mailan, pallon ja sopivan varustuksen. Vaatetukseksi kelpaa esimerkiksi shotsit tai verkkarit ja t-paita. Lisäksi sisäkengät ovat pakolliset. Palloksi kelpaa tavallinen muovipallo. Se kestää yleensä paremmin ja lentää aivan riittävän hyvin kuin aidoista sulista valmistettu.

Pelipaikan löytäminen on maassamme yleensä helppoa. Pienemmissäkin kaupungeissa on yleensä julkisia halleja joista on mahdollisuus varata vuoroja. Hinnatkaan eivät yleensä päätä huimaa. Mitään peruskurssia ei peliä tajutakseen ole välttämätöntä käydä. Kuitenkin, mikäli omaa lainkaan voitontahtoa, olisi aloittelijankin hyödyllistä opetella hieman eri lyöntitekniikoita.

Terveyshyödyt moninaisia

Kuten sanottu, sulkapallo on mitä mainiointa terveysliikuntaa. Virallisissa tutkimuksissa “sulkiksen” on todettu kehittävän kestävyyttä ja parantavan tasapainoa, samoin kuin helpottavan tila-aikahahmotusta. Rasitus on sulkapallossa sekä aerobista että anaerobista. Peli pitää sisällään nopeita pyrähdyksiä ja suunnanvaihteluita ja on mitä mainioin yleiskunnon kohottaja. Toisaalta hyppelyt ja liikeradan vaihtelut vahvistavat myös luustoa. Harrastelijatasolla jokainen voi tietysti säädellä pelin tempoa mielensä ja kuntonsa mukaan. Turvallinenkin tämä laji on. Tapaturmien riski on matala ja ne liittyvät yleensä alaraajojen revähdyksiin, jotka on mahdollista eliminoida alkuverryttelyllä.

Ei kun pelaamaan!

Kaiken kaikkiaan voitanee siis sanoa sulkapallon olevan sopiva laji oikeastaan kenelle tahansa. Ei siis muuta kuin maila käteen ja pelaamaan!